2023.12.19
Renhold fellesarealer:
Fast vask av fellesarealer er mandag, på grunn av julen blir det gjort rent også fredag 22. desember. Det blir også vasket fredag /lørdag 29./30. desember, neste vask blir da igjen mandag 8. januar
Garasjeport:
Parqio har fortsatt ikke fått til optimal bruk av skiltgjennkjenning, det understrekes at denne tjenesten er en tilleggstjeneste hver enkelt må betale Parqio for. Den har pt. problemer med å lese grønne skilt, men øvrige skal fungere.
Selv om muligheten for å åpne porten med kodepanel i nedkjørselen nå er fjernet, kan man fortsatt åpne porten ved å ringe 23 50 68 88 (telefonnummert det ringes fra må fortsatt være registrert i Parqio). i tillegg kan man åpne via appen til Parqio og via fjernkontroll, så det mangler ikke på muligheter for å åpne porten.
Elbillading:
Elaway har lansert sin egen app (styret var kjent med at Elaway jobbet med overgang til ny app ved avtaleinngåelse, men det var usikkert på når denne var klar). Derfor må alle som skal bruke ladestasjon for elbil legge inn bruker på denne. Man kan fortsatt lade med ladebrikke, men kredittkort må legges inn i ny app. Informasjon finnes her https://elaway.io/no/app
Elaway har laget en spørsmål og svar side
Bestilling av ladestasjon eller endring av bruker ved salg eller nye leietakere gjøres også via Elaway direkte https://elaway.io/no/drivers/onboarding/
Elaway tilbyr både kjøp og leie av ladestasjon, det er uansett viktig at man i forbindelse med installasjon av ladestasjon gjør dette via Elaway og at styret informeres om installasjonen slik at dette kan legges til i eierlisten. På den måten kan styret på en enkel måte sende informasjon til alle som har installert lader om det skulle være behov for det.
Tv- og internett:
Styret har ikke fått noe tidspunkt for når ny avtale trer i kraft, men regner med at dette er avklart rett over jul. Egen informasjon kommer om dette
Leietakere og andre medlemmer av husstanden:
For at styret skal kunne sende relevant informasjon på en hensiktsmessig måte og at alle som skal ha det får den informasjonen de skal, er det viktig at styret har kontaktinformasjon til medlemmer av husstanden som ikke er seksjonseiere. Seksjonseier må også varsle styret om hvem som til en hver tid leier seksjonen.
Ved flytting eller nye leietakere er det utleier/ seksjonseier som er ansvarlig for å ivareta sin leietaker.
Seksjonseier må selv påse at:
- Gammel leietaker fjernes fra Parqio og ny leietaker har tilgang til garasje via app/ telefonoppringing.
- Ny leietaker informeres om evt. elbillading ordnes via Elaway
- Varsle Telia om ny eier https://www.telia.no/borettslag/beboer evt. informere leietaker om at de tar kontakt med Telia kundeservice eller Telia Storbyen for å få nytt utstyr og riktig kundeinformasjon er registrert på deres leilighet
Matavfall:
Sortering av matavfall er nå i gang, og det er flere som ikke har hentet kurv til dette ved garasjeporten. Om du ikke har behov for kurven, kan man i det minste hente en rull med poser. For at vi skal ha nok kapasitet på restavfallet, er det viktig at alle er med på dugnaden og sorterer matavfall. Tømmefrekvensen på restavfall er halvert som følge av at matavfall er kommet inn som ny fraksjon, det er derfor viktig at man begrenser mengden restavfall slik at denne ikke blir full før tiden.
Kurvene blir fjernet før jul, styret vil påse at det alltid er poser til matavfall ved garasjeporten slik at alle kan hente dette der. Det er kun disse posene som skal benyttes til matavfall og kastes i denne containeren.
Gnagere:
Det er observert både rotter og mus ved våre uteområder, styret har via skadedyrkontroll satt ut åtestasjoner som vil følge opp dette. Observerer du skadedyr innendørs må styret kontaktes omgående for mulige tiltak. Åtestasjonene er tydelig merket, lukket og låst slik at ikke mennesker eller husdyr skal komme i kontakt med disse.
Det er viktig at man ikke mater fugler og har mat stående ute på veranda, fuglenek er ikke tillatt.
Varme og varmtvann:
Oppvarming av leiligheten og tappevann leveres fra felles sentral, denne ivaretas av sameiet / realsameiet og forsyner hele Tindlund Park. Den siste tiden har det vært feil på flere varmtvannsberedere, dette har blitt utbedret delvis som reklamasjon, men også vært en kostnad for sameiene.
Når det er feil på fellesanlegget, leverer dette naturlig nok ikke forventet varme til tappevann eller oppvarming. Det er imidlertid viktig å merke seg at det kan være flere årsaker til at man ikke får varme i et enkelt rom eller sone.
Sameiet skal sørge for at det er riktig temperatur inn til avgrening i den enkelte leilighet, i fra fordelingsskapet er det hver enkelt seksjonseiers ansvar for vedlikehold.
Det er flere som opplever at akuatorer henger seg opp, det vil si at de ikke åpner seg nok til at vann strømmer igjennom og da varmer opp det arealet de dekker. Det kan være nok å knipe på denne til at den åpner seg, men det har også vært flere som har måtte bytte disse. Enkelte er fortsatt innenfor reklamasjonstiden og kan rette en henvendelse til utbygger, hvis man er utenfor reklamasjonstiden må den enkelte seksjonseier selv kontakte rørlegger.
Resterende kolber på varmtvann som er defekte vil bli byttet tordag kl. 10-12, dette kan medføre at det kan være litt knapphet på varmtvann
Ha en fredfull jul i Tindlund park
Styret