Sameiet Tindlund park 1

Velkommen til oss!

Dette er en side for eiere, beboere og andre interessenter. Her vil det bli lagt ut informasjon som gjelder alle beboere.

Styret oppfordrer alle til å følge med på nettsiden ved gjevne mellomrom.

Den enkleste måten å komme i kontakt med sameiets styre er å bruke kontaktskjema på denne nettsiden eller mailadressen: styret@tindlund-sameiet.no eller benytt kontaktskjema på siden.


Generell info som gjelder samtlige beboere er lagt ut på siden under DOKUMENTER. Vennligst ta dere tid til å lese :-)

 

 

Latest news

2024.05.21

Nyhetsbrev mai 2024

Informasjon Tindlund park mai 2024 

 

Vårrengjøring av garasje: 

Dugnadsgjengen har nå gjennomført vårrengjøring av garasjen, det har blitt veldig bra. Det henstilles til at man fortsatt holder det ryddig. De som ikke hadde anledning til å flytte sine kjøretøy kan gjøre individuelle avtaler med Kai. 

Vedlikehold av screens: 

Det er flere som melder om feil på utvending screens, service på disse krever noe koordinering da det muligens også må brukes lift. Det bes derfor om at man gir tilbakemelding til styret på e-post med navn, leilighet og hva som er feil og må utbedres innen 31. mai

Vask av glasstak verandaer:

Det vil bli bestilt vask av glasstak over verandaer og vinduer i trappeganger,

dette vil bli gjennomført med lift. Det vil varsles pr. sms når tidspunkt er avklart.

Nye koder til dører: 

Sameiet har ikke kommet i havn med ny løsning for adgangskontroll så raskt som håpet, det blir ny kode på alle dører.

Ny kode blir sendt alle eiere/ leietakere som er i sameierts eierbok styret pr SMS 30. mai og endres fra fredag 31. mai

Har ikke alle i hustanden mottatt sms i dag ifm. utsending av infoskriv, er dette anledningen til å sende inn oppdatert e-postadresse / telefonnummer til din seksjon. 

Sølv- og skjeggkre:

Det kjøpes inn lim feller som hver og en kan plassere ut, dette som et forebyggende tiltak. Ta kontakt pr. e-post om det er behov i din leilighet.

Damanlegg: 

Det har igjen vært utfordringer med at dammen tømmes for vann, dette håndteres av realsameiet. Realsameiet melder at det er gjort feilsøking, senest 16.mai. Oppdatering i dag er at rør skal trykktestes, realsameiet styres fortsatt av utbygger. 

Brannalarm:

Det har den siste tiden vært flere uønskede brannalarmer, styret er i dialog med Installatøren og Hedengren får å se på mulige løsninger samt opplæringsmateriell. Det er uansett viktig at alle alarmer håndteres som reelle til man har avklart årsaken til alarm. Beboer som med sikkerhet vet at de har utløst alarm ved feil bes ringe brannvesenet på telefon 110 for å stoppe evt. utrykning, deretter avstiller alarm ved postkasser. Det henstilles til å holde hode kaldt og lese instruksjonene på oppslag

Telia: 

De fleste har nå hatt besøk av tekniker for å bytte hjemmesentral, et fåtall har vært hjemme ved varslet besøk og må selv gjøre avtale med Telia for å få ny hjemmesentral montert eller flyttet. Kontakt i tilfelle Telia kundeservice telefon 21 90 07 30 for avtale.

Inn- utflytting gjøres her: https://www.telia.no/borettslag/beboer

Valg av kanaler, individuelle hastigheter på internett mv. gjøres av den enkelte via min side



2024.02.18

Lading i Tindlund park

Zaptec opplever for øyeblikket ustabilitet på sine servere, noe som fører til en forsinkelse på opptil 10 minutter man skal starte lading. De som ønsker å lade kan plugge inn ladekabelen og starte ladingen som de pleier. Ladingen vil begynne, selv om det kan ta lengre tid enn vanlig. Hvis du bruker app eller brikke for å identifisere deg før du starter ladingen, ber vi deg gjøre dette som vanlig. Det er ikke bare i Tindlund park som er berørt av dette men flere tusen brukere, Zaptec jobber med feilsøking og status kan sjekkes av den enkelte her: https://zaptec.statuspage.io/# 

2024.01.15

Forhåndsvarsel årsmøte og informasjon om vannbåren varme

Forhåndsvarsel årsmøte: 

Styret og forretningsfører har startet arbeidet med forberedelse til årsmøte, frist for innmelding av saker er 1. februar.

Årsmøtet blir avholdt onsdag 3 april, tid og sted for møtet vil stå i innkallingen som blir sendt mellom 8-20 dager før møtet.  

Vi gjør oppmerksom på at det bare er saker som er nevnt i innkallingen som kan behandles på årsmøtet.

  • For å sikre effektiv og god behandling av slike saker, ber styret om følgende:

  • Det bør gå klart frem at saken ønskes behandlet på årsmøtet.

  • Forslagsstilleren formulerer et konkret forslag til vedtak. Dette vil hjelpe møtet med å behandle og ta stilling til saken.

  • Hvis en sak anses lite egnet for behandling på årsmøtet, vil styret drøfte med deg om saken heller bør behandles på et styremøte eller beboermøte.

 

Alle innmeldte saker må leveres skriftlig til styret, fortrinnsvis på e-post styret@tindlund-sameiet.no 

 

Effektiv oppvarming i Tindlund Park

Sameiet Tindlund Park mottar av og til henvendelser om manglende oppvarming i leilighetene, og det er derfor behov for en enkel veiledning for beboerne om hvordan de selv kan feilsøke. Det er viktig å være klar over at dersom det oppstår problemer med oppvarming, kan det også være relatert til sameiets varmesentral, men oftest er problemet lokalt i den enkelte leilighet. 

Her er en kort instruksjon om feilsøking og forståelse av oppvarmingssystemet:

Tappevannet og gulvvarmen i Tindlund Park blir levert fra en felles energisentral som benytter blant annet bergvarme. Sentralen har jevnlig tilsyn, og normalt leveres riktig temperatur. Likevel kan det oppstå utfordringer spesielt på ekstra kalde dager. Varmtvannet forvarmes av energisentralen . Gulvvarmen har sin egen sløyfe, uavhengig av varmtvannet.

Temperaturene fra sentralen er omtrent 55 grader for varmtvannet og ca. 33 grader for vannet til gulvvarmen. Varme leveres kontinuerlig gjennom hele året.

Igangsetting om høsten:

Dersom gulvvarmen har vært avslått en stund, kan det hende at aktuatorer (de hvite koppeformede enhetene i fordelingsskapet) har hengt seg opp. Det er derfor viktig å sette alle termostater på maksimum, vente noen minutter, og deretter sjekke om toppen på aktuatoren har åpnet seg (dette indikeres av en blå farge). De gjennomsiktige glassene over med rød innfestning viser hvor mange liter vann per minutt som strømmer gjennom rørene. Disse bør være rundt ½ liter per minutt, avhengig av forhåndsinnstillingen. Gulvvarmen vil da fungere normalt. Justering av vannmengden skal kun utføres av en rørlegger.

Vedlikeholdsansvar:

Sameiet har ansvar for å sikre at det kommer varmt tappevann og gulvvarme frem til første stoppekran i leiligheten. Hver enkelt seksjonseier har selv ansvar for vedlikehold av termostater, aktuatorer, ventiler, osv., i sin seksjon. Det er den enkelte seksjonseier som kontakter rørlegger for utbedring av feil på sitt eget anlegg. Er det kaldt i et enkelt rom, kan det være lurt å gå gjennom listen over for å foreta en grundig sjekk.

Med disse retningslinjene håper Sameiet Tindlund Park å gjøre det enklere for beboerne å feilsøke og opprettholde en jevn og effektiv oppvarming gjennom hele året.

2023.12.19

Nyhetsbrev til beboere i Tindlund park 1 og 2 Desember 2023

 

Renhold fellesarealer: 

Fast vask av fellesarealer er mandag, på grunn av julen blir det gjort rent også fredag 22. desember. Det blir også vasket fredag /lørdag 29./30. desember, neste vask blir da igjen mandag 8. januar 

 

Garasjeport:

Parqio har fortsatt ikke fått til optimal bruk av skiltgjennkjenning, det understrekes at denne tjenesten er en tilleggstjeneste hver enkelt må betale Parqio for. Den har pt. problemer med å lese grønne skilt, men øvrige skal fungere.

Selv om muligheten for å åpne porten med kodepanel i nedkjørselen nå er fjernet, kan man fortsatt åpne porten ved å ringe 23 50 68 88 (telefonnummert det ringes fra må fortsatt være registrert i Parqio). i tillegg kan man åpne via appen til Parqio og via fjernkontroll, så det mangler ikke på muligheter for å åpne porten.

Elbillading:

Elaway har lansert sin egen app (styret var kjent med at Elaway jobbet med overgang til ny app ved avtaleinngåelse, men det var usikkert på når denne var klar). Derfor må alle som skal bruke ladestasjon for elbil legge inn bruker på denne. Man kan fortsatt lade med ladebrikke, men kredittkort må legges inn i ny app. Informasjon finnes her https://elaway.io/no/app

Elaway har laget en spørsmål og svar side

Bestilling av ladestasjon eller endring av bruker ved salg eller nye leietakere gjøres også via Elaway direkte https://elaway.io/no/drivers/onboarding/

Elaway tilbyr både kjøp og leie av ladestasjon, det er uansett viktig at man i forbindelse med installasjon av ladestasjon gjør dette via Elaway og at styret informeres om installasjonen slik at dette kan legges til i eierlisten. På den måten kan styret på en enkel måte sende informasjon til alle som har installert lader om det skulle være behov for det.

Tv- og internett: 
Styret har ikke fått noe tidspunkt for når ny avtale trer i kraft, men regner med at dette er avklart rett over jul. Egen informasjon kommer om dette


Leietakere og andre medlemmer av husstanden:

For at styret skal kunne sende relevant informasjon på en hensiktsmessig måte og at alle som skal ha det får den informasjonen de skal, er det viktig at styret har kontaktinformasjon til medlemmer av husstanden som ikke er seksjonseiere. Seksjonseier må også varsle styret om hvem som til en hver tid leier seksjonen.

Ved flytting eller nye leietakere er det utleier/ seksjonseier som er ansvarlig for å ivareta sin leietaker.
Seksjonseier må selv påse at:
- Gammel leietaker fjernes fra Parqio og ny leietaker har tilgang til garasje via app/ telefonoppringing.
- Ny leietaker informeres om evt. elbillading ordnes via Elaway
- Varsle Telia om ny eier https://www.telia.no/borettslag/beboer evt. informere leietaker om at de tar kontakt med Telia kundeservice eller Telia Storbyen for å få nytt utstyr og riktig kundeinformasjon er registrert på deres leilighet



Matavfall:
Sortering av matavfall er nå i gang, og det er flere som ikke har hentet kurv til dette ved garasjeporten. Om du ikke har behov for kurven, kan man i det minste hente en rull med poser. For at vi skal ha nok kapasitet på restavfallet, er det viktig at alle er med på dugnaden og sorterer matavfall. Tømmefrekvensen på restavfall er halvert som følge av at matavfall er kommet inn som ny fraksjon, det er derfor viktig at man begrenser mengden restavfall slik at denne ikke blir full før tiden.

Kurvene blir fjernet før jul, styret vil påse at det alltid er poser til matavfall ved garasjeporten slik at alle kan hente dette der. Det er kun disse posene som skal benyttes til matavfall og kastes i denne containeren.

Gnagere:
Det er observert både rotter og mus ved våre uteområder, styret har via skadedyrkontroll satt ut åtestasjoner som vil følge opp dette. Observerer du skadedyr innendørs må styret kontaktes omgående for mulige tiltak. Åtestasjonene er tydelig merket, lukket og låst slik at ikke mennesker eller husdyr skal komme i kontakt med disse.

Det er viktig at man ikke mater fugler og har mat stående ute på veranda, fuglenek er ikke tillatt. 

 

Varme og varmtvann:
Oppvarming av leiligheten og tappevann leveres fra felles sentral, denne ivaretas av sameiet / realsameiet og forsyner hele Tindlund Park. Den siste tiden har det vært feil på flere varmtvannsberedere, dette har blitt utbedret delvis som reklamasjon, men også vært en kostnad for sameiene. 

 

Når det er feil på fellesanlegget,  leverer dette naturlig nok ikke  forventet varme til tappevann eller oppvarming. Det er imidlertid viktig å merke seg at det kan være flere årsaker til at man ikke får varme i et enkelt rom eller sone.

Sameiet skal sørge for at det er riktig temperatur inn til avgrening i den enkelte leilighet, i fra fordelingsskapet er det hver enkelt seksjonseiers ansvar for vedlikehold.

Det er flere som opplever at akuatorer henger seg opp, det vil si at de ikke åpner seg nok til at vann strømmer igjennom og da varmer opp det arealet de dekker. Det kan være nok å knipe på denne til at den åpner seg, men det har også vært flere som har måtte bytte disse. Enkelte er fortsatt innenfor reklamasjonstiden og kan rette en henvendelse til utbygger, hvis man er utenfor reklamasjonstiden må den enkelte seksjonseier selv kontakte rørlegger.

Resterende kolber på varmtvann som er defekte vil bli byttet tordag kl. 10-12, dette kan medføre at det kan være litt knapphet på varmtvann

Ha en fredfull jul i Tindlund park 

Styret 



2023.11.14

Nyhetsbrev til beboere i Tindlund park 1 og 2 


Felleskostnader 2024:
Styret har vedatt budsjett for 2024, endring av felleskostnader fra januar varsles i eget skriv

Revidert kollektiv tv- og internettavtale:
Styret har reforhandlet den kollektive avtalen på tv- og internett, den nye avtalen som er inkludert i felleskostnadene vil gi hver og en større frihet til å velge en av disse alternativene:

  • Som i dag med litt tv- og internett, hastigheten på den kollektive delen øker til 100/100mbit og man har 5-poeng til å velge tv innhold.

  • Kun internett, hastighet 1000/1000 mbit 

  • Kun tv, 110-poeng til å velge innhold 


Avtalen inneholder også følgende:

  • Fritak for KPI-justering 32 måneder, det vil si at det gir forutsigbarhet for felleskostnader

  • Ny hjemmesentral som flyttes fra teknisk skap (ved ditt sikringsskap), til stue eller annet rom som allerede har uttak for internett. Dette vil gi alle leilighetene bedre dekning og det siste av trådløst nett, den nye routeren har også mulighet for å koble sømløst til forsterkere .

  • Økt hastighet på internett i garasjen

  • Oppgradering av wifi i garasjen, det er enkelte områder som har dårlig dekning. Dette har medført dårlig kontakt med ladestasjoner og wifi over tale som gir mobildekning over det trådløse nettet


Telia vil varsle alle beboere om når endringen gjelder fra og når nytt utstyr skal leveres, 

 

Betjening av garasjeport:

Parqio har nå vært driftsatt en god stund, det er fortsatt utfordringer med avlesninger av skilt (for de som har valgt denne tilleggstjenesten). Denne virker ikke optimalt og parqio feilsøker / utbedrer fortsatt programmvare, hverken sameiet eller beboere har blitt fakturert for tjenesten ennå all den tid det ikke er oppe 100%

Det som derimot virker som det skal er app`n hvor man kan åpne porten, tildele tilgang til alle i husstanden, gjester mv.

 

For å åpne porten må nummeret du ringer fra være det samme nummeret som du er registrert med i Parqio. Nummeret du ringer er: 23 50 68 88

Relevant informasjon for nye og eksisterende kunder finner du her: 

https://help.parqio.com/nb/collections/3241090-for-beboere

Som et tiltak for å hindre uvedkommende å benytte garasjeporten, øke sikkerheten og unngå urettmessig bruk av gjesteparkering vil det fra 1. desember ikke lengre være mulig å åpne porten med kodepanel i nedkjørsel

Gammelt telefonnummer vil fra samme tid bli sperret.

Matavfall:
Ny container for matavfall er nå på plass, det er delt innkast mellom glass og metall / matavfall

Hver leilighet får en kurv og rull med poser, disse er plassert ved garasjeporten.

Det skal kun benyttes bio poser til matavfallet. Nye ruller leveres av kommunen og det vil bli plassert ut slik at man kan hente nye der.

Mer informasjon om matavfallsordningen finnes på Sarpsborg kommunes hjemmeside, her finner du også ut hva man skal sortere hvor https://www.sarpsborg.com/byggesak-og-teknisk/avfall-og-gjenvinning/matavfall/

Fra samme tid vil restavfallet kun bli hentet annenhver uke, det betyr at alle må bidra til å sortere bedre. Hvis ikke blir containeren full.

Kontroll av gass og bytte av filter: 

 

Filterskifte ventilasjon og avlesning av gassmålere (TP1) vil bli gjennomført 29 Nov, 30 Nov og 1. Des. Eget infoskriv om den praktiske gjennomføringen vil bli sendt ut iløpet av noen dager




2023.09.08

Informasjon fra styret september 2023

Felles utearealer

Siste byggetrinn er ferdig og de fleste har flyttet inn, og det er fortsatt noen leiligheter til salg. Utearealene skal forvaltes av Realsameiet Tindlund park, der vil alle tre sameiene være representert med et styremedlem. Pt. er det utbygger som sitter i dette styret, i forbindelse med overtakelse av dette vil styrene gå igjennom fellesarealer. 

Det er allerede kommet noen innspill spesielt nord på tomten på enden av punkt blokkene i vest. I tillegg har det kommet et ønske om møbler ute ved dammen. Styret i sameiet Tindlund park 2 satt i 2022 av hele sitt honorar til “sosiale tiltak” for sameiet, vi har derfor som en start kjøpt to benker ved dammen.

Styret jobber også med opprydding og bedre skilting av uteområdet, vi har avventet dette til nytt styre i Tindlund park 3 har konstituert seg slik at vi sammen kan finne gode løsninger på dette med hvordan besøkende skal finne frem, parkere mv.

Dette ble en utfordring i forbindelse med innflytting i sameiet Tindlund park 3, noe som medførte at vi låste bommene til gangveiene. Dette har igjen gitt utfordringer til beboere som har vært avhengig av taxi, her ser vi også på en bedre løsning med automatisk bom.

Matavfall

Sarpsborg kommune vil iverksette sortering av ny fraksjon, vi skal nå også sortere matavfall. Det gjenstår her noen praktiske avklaringer med kommunen. Hver husstand vil få en kurv med hull i, kombinert med nedbrytbare poser, dette gjør at matavfallet tørker ut og ikke lukter. Bioposer og kurver vil bli satt ved garasjeporten og sms blir sendt ut til alle når disse er på plass.

For mer informasjon se Sarpsborg kommune sin informasjonsside.

Adgangskontrollsystem

Det ble på årsmøtet besluttet å gå til anskaffelse av et nøkkelfritt system fra Unloq, dette har vist seg å ikke være like enkelt som vi trodde. Styret ønsker derfor å kartlegge bedre muligheter i eksisterende system før endelig beslutning tas.

Garasjeport 

Sameiene har inngått avtale med Parqio til å drifte åpning av porten, dere har sikkert lagt merke til at det er montert et kamera i nedkjøringen. Dette vil gjøre at man kan legge inn skiltet på kjøretøyet, så vil porten åpnes automatisk (dette er en tilleggstjeneste som hver og en betaler for hos parqio kr 29,- pr.mnd.). 

Foruten skiltgjenkjenning kan porten åpnes med fjernkontroll eller ringe som før (nytt nummer), eller bruke app. Dere vil motta en sms med informasjon / lenke for registrering når det nye systemet er klart. Nytt nummer til porten vil fra samme dato være 23 50 68 88

Generell informasjon finner du her: 

https://help.parqio.com/nb/collections/3241090-for-beboere

App lastes ned her:
https://help.parqio.com/nb/articles/5778781-last-ned-og-logg-inn-i-parqio-appen

Hver og en eier administrerer sin parkeringsplass, i tillegg kan du gi tilgang til gjester som kommer på besøk. De kan da bruke porten på samme måte som eier.

Eksisterende løsning ved å ringe gammelt nummer vil fortsatt virke til 31.12, styret vil bistå med veiledning til beboere. Dette blir varslet i egen sms 

Garasjer generelt: 

Gjesteplasser: 

Det henstilles til at man respekterer vedtatte parkeringsregler, dette bidrar til forutsigbarhet or rettferdighet for alle. Kort og godt skal ikke beboere benytte disse! 

Orden i garasjer / boder:

Sameiene har gått til anskaffelse av vaskemaskin til bruk i garasjeanlegget, Kai Rune og Pål B. har tatt på seg jobben med å bruke denne. også her henstilles det til å følge ordensregler, de fleste er flinke men noen plasser har det sklidd ut. Det skal ikke oppbevares annet enn kjøretøy på parkeringsplasser  

Det har også vært tilfeller av hensatte møbler/ søppel etc. i bodarealet, dette medfører ekstrakostnader for sameiet ved at det må ordnes med bort kjøring og bidrar dessuten til at helhetsinntrykket i sameiene faller.

Hensatte gjenstander vil bli fjernet uten varsel! 

Elbillading

Styret har nå inngått avtale med en leverandør som heter Elaway, og med oppstart mandag 02. oktober. Tidligere har styret, installatøren og forretningsfører administrert etablering, drift og vedlikehold av ladeanlegget.

Det Elaway kan tilby oss som vi ikke har hatt tilgang på tidligere, er elbillading til spotpris, time for time. Dette vil kunne bidra til større besparelser hvis man velger å lade bilen sin når det er lavest pris på strøm gjennom døgnet. På den måten kan man selv påvirke prisen på ladeøkten, lader man på kveld og natt er dette rimeligere enn om man lader på for- og ettermiddag

For de som allerede har montert ladestasjon bes lese informasjonen her: 2023-09-07 TP1/2 Informasjon til eksisterende brukere av ladestasjoner

Siden styret har inngått avtale om drift av ladestasjoner med Elaway, har de eksklusiv rett til å levere ladestasjoner til våre sameier. Det trengs ikke lenger søkes styret om tillatelse til montering av ladestasjon så lenge denne bestilles gjennom Elaway.

Elaway tilby to løsninger kjøp eller leie

  • Kjøp og installasjon av ladestasjon kr. 16900,- 

  • Leie av ladestasjon kr. 279,- pr. mnd. (inkludert drift 59,- pr.mnd.)

Bestilling gjøres her Elaway - Boligportal  




2018.12.19

Branninstruks

Styret ber alle sette seg inn i instruks for avstilling av brannalarm. Avstillingspanel finnes ved hovedinngang til hver blokk.

Bokser etc. det er glass deksel på, skal KUN knuses ved en faktisk brannsituasjon, ikke for å avstille en falsk alarm. 

 

Branninstruks leiligheter

2018.12.19

WiFi i kjeller / mobil

Gjør oppmerksom på at vi har wifi og med det mulighet til å benytte mobil i kjeller.

Trådløst internett i parkeringskjeller (WIFI)
I parkeringsarelaet i plan U2 og U1 er det WIFI dekning. (Hastigeheten begrenses av sameiets internett abonnement)
Det trådløse nettverket heter "TindlundPark Beboer" og har passord "Tindp2018"

Husk å sett opp mobilene med Wifi - tale :-)

2018.11.16

Heisstopp ved strømstans

Etter strømbruddet vi hadde for en tid tilbake dukket det opp spørsmål om hva som skjer med heisen ved et strømbrudd. Vi har undersøkt med Otis, vår heisleverandør og fått til svar at heisen returnerer til nærmeste etasje og åpner døren. Det er derfor ingen grunn til å frykte strømstans hos oss.

 

 Dersom heisen allikevel skulle stoppe mellom to etasjer, uvisst av hvilken grunn finnes det en nød-prosedyre. 

 

2018.11.05

Lufting av hund

Vi oppfordrer våre hundeiere å IKKE benytte våre flotte fellesarealer til lufting av hund. Selv om det plukkes opp etter hunden, vil det være rester. Arealene benyttes mye til lek og moro.

2018.11.02

Brukerhåndbok

Styret minner om at alle bør sette seg inn i brukerhåndboken som ble levert ved overtagelse. I denne boken finnes nyttig informasjon om nødvendig vedlikehold og bruk av installasjoner i leiligheten. Boken inneholder også kontaktinformasjon til leverandører for evt. henvendelser.

Vedlikeholdsinstruks leiligheter

2018.11.02

Bruk av gjesteparkering

Styret minner om at gjesteparkering kun er for bruk av gjester, ikke permanent parkeringsplass for beboere.